Firmy kurierskie i przesyłki międzynarodowe
Posted by

Firmy kurierskie i przesyłki międzynarodowe

Coraz więcej zleceń dla firm kurierskich dotyczy przesyłek międzynarodowych. Eksport i e-handel napędzają rynek

 

Rosnący z roku na rok wolumen handlu internetowego sprawia, że przesyłki coraz częściej trafiają do klientów indywidualnych. Kolejnym coraz ważniejszym odbiorcą stają się klienci zagraniczni. Te dwa segmenty napędzają rozwój rynku firm kurierskich. Choć wciąż liczba przesyłek na osobę jest w Polsce niższa niż w innych krajach europejskich, to dorównujemy im już pod względem jakości i dostępności usług na tym rynku.

Szacowany na 5 mld zł rynek usług kurierskich w Polsce podlega w ostatnim czasie dynamicznym zmianom.

– Największy wpływ na zmiany ma e-commerce i rozwój sklepów internetowych. Jeszcze do niedawna przeważali klienci biznesowi, którzy wysyłali innym klientom biznesowym, natomiast teraz rośnie liczba sprzedających przez internet klientów, którzy wysyłają do osób prywatnych – mówi agencji Newseria Biznes Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska.

Według danych za 2014 rok wartość sprzedaży internetowej w Polsce osiągnęła wartość ponad 27 mld zł. Oznacza to wzrost o 15 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Zwyżkowa tendencja charakteryzuje ten rynek już od kilku lat.

Rosnące znaczenie klientów sklepów internetowych nie jest jednak jedyną tendencją obserwowaną na polskim rynku usług kurierskich. Bardzo wyraźny jest także wzrost wolumenu sprzedaży kierowanej za granicę.

– Obserwujemy wzrost aktywności polskich eksporterów. Zaczynają oni coraz więcej sprzedawać na Zachód, ponieważ mamy jedną z najlepszych sieci drogowych w Europie, to często korzystają z naszych usług. Widzimy, że ten rynek się rozwija, wzrasta liczba paczek i firmy coraz chętniej zaczynają sprzedawać do krajów ościennych – wyjaśnia Rafał Nawłoka.

Krajowe firmy kurierskie zdecydowaną większość swoich usług realizują jednak na terytorium kraju. Zagraniczne przesyłki stanowią na razie niewielki odsetek realizowanych zleceń.

– To zależy od firmy. Powiedziałbym, że około 90 proc. to przesyłki krajowe, a 10 proc. – międzynarodowe, tak bardzo ostrożnie licząc – mówi Nawłoka.

Polski rynek usług kurierskich bardzo dobrze prezentuje się na tle innych krajów Europy. Według szacunków Instytutu Pocztowego w najbliższych latach liczba realizowanych przesyłek będzie rosła w dwucyfrowym tempie. Większość usług kurierskich dostępnych na Zachodzie znajduje się już także w ofercie operatorów działających w kraju.

– Cały czas mamy jeszcze trochę mniej paczek na obywatela niż w krajach zachodnich i to też nakręca w jakimś stopniu rozwój rynku. Natomiast wszystkie usługi, które są dostępne na Zachodzie, zaczynają już być dostępne w Polsce – mówi prezes DPD Polska.

Dzięki rozwojowi własnej sieci oraz przejęciu w zeszłym roku Siódemki udział spółki DPD w krajowym rynku usług kurierskim wynosi obecnie 24-26 proc., a liczba klientów wzrosła do kilkunastu tysięcy. Rosnąca baza klientów wraz ze zmianą ich preferencji wymusza potrzebę szybkiej adaptacji firm kurierskich do nowego środowiska rynkowego.

– Przede wszystkim trzeba być bliżej klientów. Jeżeli jeszcze do niedawna mieliśmy 3 tys. klientów, a w tej chwili mamy ich kilkanaście tysięcy, to musimy być bliżej nich, musimy do nich szybciej docierać. Musimy być nie tylko ich partnerem, lecz także swojego rodzaju współpracownika, który pomaga im rozumieć pewne mechanizmy, doradza w niektórych kwestiach i wspiera ich rozwój – informuje prezes logistycznego operatora.

Według Rafała Nawłoki jednym z największych wyzwań dla firm kurierskich jest czas i forma dostawy towaru. W przypadku firmy DPD kompromisem pomiędzy wymaganiami klientów i ich możliwościami finansowymi jest standard, w którym towar dostarczany jest już następnego dnia od momentu nadania. Natomiast kwestia godzin dostaw przesyłek przemyślana została w ten sposób, aby maksymalnie uprościć klientowi ich odbiór.

Jak podkreśla, polski rynek usług kurierskich jest dość specyficzny. W odróżnieniu od innych krajów najczęściej wybieraną formą płatności jest zapłata gotówką przy odbiorze towaru.

– Formy płatności zawsze są barierą. W Polsce dominuje gotówka, tzw. cash on delivery, czyli zapłata przy odbiorze towaru i to jest co najmniej 50 proc. wszystkich transakcji. Na razie nie zanosi się, żeby ten trend się znacząco zmienił – informuje Nawłoka.

Spółka DPD zatrudnia obecnie ponad 5500 pracowników, a za pomocą liczącej 3 tysiące pojazdów floty, dostarczane jest ponad 40 milionów paczek rocznie. Obroty firmy DPD przekraczają 1 mld zł.

Źródło: materiały pochodzą ze strony agencji informacyjnej Newseria Biznes
Fot: biznes.newseria.pl

0 0 394 04 Maj, 2015 Biznes, News Maj 4, 2015

Dodaj komentarz

Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa do powielania, używania i publikacji zawartości strony internetowej http://www.WirtualnaFinlandia.pl lub jej części podlegają przepisom ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 04.02.1994 r. ( Dz. U. Nr 24, poz. 83 z późn. zm.). Wszystkie znaki towarowe zostały użyte tylko w celach informacyjnych i należą do ich właścicieli.