Nowoczesne technologie dla edukacji leśnej
Niemal 200 edukatorów leśnych, naukowców, przyrodników i specjalistów ds. nowoczesnych technologii dyskutowało o możliwościach wykorzystania nowinek technologicznych w edukacji leśnej społeczeństwa. W Rogowie odbyła się konferencja pod hasłem „Nowoczesne technologie dla edukacji leśnej” zorganizowana przez Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej w Rogowie.
Uczestnicy spotkania, w tym pracowników LP, przedstawicieli parków narodowych, organizacji pozarządowych, naukowców oraz specjalistów ds. nowoczesnych technologii, próbowali odpowiedzieć na pytania o możliwości wykorzystania zdobyczy technologicznych dla edukacji leśnej.
Postawione problemy wywołały ożywioną dyskusję wśród zgromadzonych. Entuzjaści nowych technologii przekonywali, że wykorzystanie nowoczesnych narzędzi, już używanych przez grupy docelowe, jest niezbędne w komunikacji i edukacji leśnej. Urządzenia mobilne, aplikacje, nowoczesne rozwiązania dają możliwość dotarcia do wybranych grup społeczeństwa, zachęcenia do wyjścia z domu i odwiedzenia lasu.
Natomiast sceptycy podawali w wątpliwość szerokie zastosowanie takich rozwiązań. Zastanawiali się nad zasadnością ich promowania wśród młodych ludzi, których należy zachęcać do kontaktu z przyrodą. Częstym argumentem było stwierdzenie, że Internet i urządzenia mobilne pochłaniają obecnie mnóstwo czasu i energii młodych ludzi.
W części wykładowej (konferencja została podzielona na część wykładową i warsztatową) pojawiły się między innymi zagadnienia dotyczące zastosowania naziemnego skanowania laserowego 3D pomników przyrody, przedstawiono pomysły na naukę z GIS-em, a także możliwości wykorzystania internetowych aplikacji mapowych ułatwiających myślenie przestrzenne. Zaprezentowano przykłady najciekawszych projektów edukacyjnych opracowanych na uczelniach i w szkołach, a także możliwości wykorzystania nowinek na wystawach edukacyjnych. Temat nowoczesnych technologii pojawił się także w kontekście sportu i turystyki leśnej.
Drugiego dnia uczestnicy mieli okazję wziąć udział w warsztatach dotyczących m.in. wykorzystania social media w edukacji leśnej. Mogli zapoznać się z procesem komunikacji jednostronnej, a także pozytywnymi przykładami prowadzenia leśnych profili na portalach społecznościowych. Ciekawym pomysłem było pokazanie uczestnikom jak w praktyce można wykorzystać nowinki. Wzięli oni udział w grze terenowej – geocaching – wokół Arboretum. Zawodnicy za pomocą odbiornika GPS musieli odnaleźć ukryte skrytek.
Autor tekstu: ALEKSANDRA PIASECKA
Źródło: materiały pochodzą ze strony lasy.gov.pl
Fot: freeimages.com