Wykorzystanie na statkach technologii firmy Eniram pozwala na oszczędności zużycia paliwa
Z informacji przekazanej przez p. Jussi Pyörre dyrektora ds. technologii i jednego z załozycieli firmy Eniram wynika, że opracowanie technologii pozwalającej na zmniejszenie zużycia paliwa przez statki morskie wpływa wiele czynników, takich jak kształt kadłuba, prądy morskie, siła i kierunek wiatru, a nawet ukształtowanie dna morskiego.
Od 2005 roku Eniram zajmuje się rozwijaniem technologii pozwalających na zmniejszenie zużycia paliwa. Twórcy firmy zauważyli, że chociaż systemy elektroniczne statków dostarczają dużej ilości danych, to nie umie się ich wykorzystać w pożyteczny sposób.
Początkowo w swojej działalności biznesowej Eniram koncentrował się na wykorzystaniu informacji związanych z bezpieczeństwem, jednak prawdziwy przełom nastąpił, gdy przedsiębiorstwo zajęło się kwestią określania właściwej pozycji statku podczas podróży. Zagadnienie to ma duże znaczenie, ponieważ jeżeli statek pokonuje daną trasę w niewłaściwej pozycji, to niepotrzebnie marnuje paliwo.
Efektem prac Eniramu było opracowanie systemu, który w czasie rzeczywistym informuje, czy pozycję statku należy zmienić.
Obecnie system wykorzystuje również dane dotyczące pogody i innych ważnych czynników. Wykorzystanie informacji na danej trasie przy określonym harmonogramie pozwala na określenie, z jaką prędkością powinien płynąć statek i ilu silników używać. Według Pyörre technologia Eniramu pozwala o zmniejszenie zużycia paliwa o nawet 10%.
Efekty końcowe prac Eniramu przekonały do siebie wiele przedsiębiorstw żeglugowych i obecnie technologia fińskiej firmy jest wykorzystywana na ponad 200 statkach, a obroty firmy rosną.
Eniram jest firmą przynoszącą zyski, a obroty firmy wyniosły w roku 2013 ok. 9 mln EUR przy zatrudnieniu na poziomie 70 osób.
Pyörre podaje, że zaopatrzenie jednego statku w urządzenia Eniramu to dla przedsiębiorstw żeglugowych koszt na poziomie ok. 50 000 – 300 000, ale w perspektywie oznacza również oszczędności. Eniram szacuje, że w zeszłym roku zmniejszył wydatki przedsiębiorstw żeglugowych na paliwo o 30 mln EUR.
Oprócz redukcji kosztów, technologia Eniramu pozwala również na zmniejszenie obciążeń dla środowiska naturalnego. Według szacunków Eniramu w 2013 roku zastosowanie tej technologii pozwoliło o zmniejszenie emisji CO2 o ilość odpowiadającą rocznemu zużyciu dla 32 000 samochodów osobowych.
Eniram nie jest jedyną firmą, która zajmuje się rozwijaniem technologii pozwalającej na oszczędzanie paliwa. W tym samym sektorze działa również np. Napa Group, która w marcu została sprzedana inwestorom z Japonii.
Źródło: materiały pochodzą ze strony Ambasady RP w Helsinkach